Droppformad brudbukett - handtaget

I veckan ska vi få göra olika typer av brudbuketter. Idag ska vi börja med att göra en droppformad symmetrisk bukett.Det ska bli riktigt intressant. Vi börjar med handtaget.
 
 
Först har jag måttat och skurit ut en passande bit oasis som jag har format till en boll för att passa i hållaren.
Sedan floratejpar jag handtaget för att få ett bättre grepp när jag sedan ska linda sidenbandet.
 
 
Jag virar ett varv med oasisfix runt den vita kanten.
 
 
Fäster två till tre Galaxieblad runt handtagets övre kant för att dölja den vita plasten. Den blanka, fina sidan
av bladet ska ligga utåt.
 
 
Sedan klipper jag två sidenbandsbitar ca 3 cm långa som jag lägger i kors över änden på handtaget och
limmar fast med limpistol.
 
 
Jag lägger sidenbandet snett och börjar vira vid handtagets ända. Man måste vira hårt med en halv
överlappning upp till oasishållaren. Jag trycker ihop bandet vid slutet för att smalna av bandet, som jag
limmar fast i den 45 gradiga vinkeln, som blir under själva droppen i buketten.
 
 
Nu ska jag dekorera handaget i ändarna med silverfärgad sisal.
 
 
Jag använder silverfärgad myrtentråd för att fästa sisalen. Najar sedan fast tråden och är noga med att
änden blir väl instucken annars kan den göra fula repor i brudens klänning !
 
 
Nu när handtaget är klart så är det dax att väta oasisbollen. Den ska inte sjunka ända ner till botten i
hinken utan låta ca en centimeter på toppen vara torr.
Sedan fäster jag en plastpåse runt handtaget för att skydda det mot vattenfläckar.
 
 
För att dölja resten av den vita plasten på hållaren så använder jag radiell stickteknik för att fästa ytterligare
Galaxieblad med den glansiga sidan utåt.
Sedan dekorerar jag bladen med vita pärlnålar.
 
 
Nu är hela undersidan täckt av gröna Galaxieblad och det är dax att börja med själva buketten !
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu