Droppformad brudbukett - buketten

 
Proportionerna i buketten ska följa det "gyllene snittet" alltså två tredjedelar som ska hänga ner i droppen
och en tredjedel som går upp ovanför.
Det längsta materialen i buketten måste trådas och förankras för att säkerställa att ingen blomma kommer
att trilla ur buketten.
Jag skaftar den längsta Läderbladet med en 24 tråd.
 
 
Trär sedan igenom tråden så nära plastkanten som går och låter tråden gå igenom oasisen till andra sidan.
Där klipper jag av tråden och böjer in änden runt plastkanten så att bladet sitter fast stadigt.
 
 
De nästföljande Läderbladen kortar jag ner och sticker in snett över det första Läderbladet. De behöver inte förankras eller skaftas. 
Det är viktigt att täcka den vita plastkanten och oasisen i botten.
 
 
Efter Läderbladen har jag fortsatt att fylla ut med Plumosus och var noga med att få bort alla taggar på
stjälkarna !
Så var det äntligen dax att placera ut den första rosen. Försök att hitta en ros som är knoppig och som 
"tittar lite uppåt".
Den ska ligga så nära det största Läderbladet som går och sluta en liten bit innanför toppen på bladet.
De tre längsta rosorna skaftar jag med tråd 21 och förankrar på samma sätt som Läderbladet.
 
 
Använd den mest utslagna rosen som toppblomma. Den bakre rosen bör inte vara så hög.
Dessa tre rosor ska ge de rätta proportionerna till hela buketten så det är viktigt att de hamnar rätt !
 
 
Sedan fortsätter jag att sätta i rosorna i droppen. De ska gå som i en trappa uppåt.
 
 
Det är viktigt att tänka på den radiella sticktekniken eftersom det är så många blommor som ska få plats
i en oasis som inte är större än en tennisboll !
 
 
Här har jag arbetat mig upp mot toppblomman. Varje ros blir lite kortare och sticks i lite högre upp i oasisen.
 
 
Nu bygger jag in rosa Vaxblommor mellan rosorna för att förstärka färgen och även kvistar med Eucalyptus
och Plumosus får bygga ut buketten.
Till sist placerar jag ut blommorna på sidorna i en jämn fördelning.
 
 
Det är viktigt att man tittar på buketten i sidled  för att se så att man följer droppformen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu